Segmentace v e-mail marketingu je klíčovým nástrojem pro efektivní komunikaci se zákazníky. Posílání kampaní menším, specifickým skupinám odběratelů je mnohem účinnější než rozesílání hromadných e-mailů na celou databázi kontaktů. Odběratelé totiž dostanou relevantní obsah, který je zajímá. Vhodnou segmentací docílíte vyšší míry otevření e-mailů, lepších konverzních poměrů a většího zapojení příjemců.
Nejjednodušší technikou je segmentovat odběratele podle demografických údajů – věku, pohlaví nebo geografické polohy. Pokročilé techniky segmentace jdou ale mnohem dál. Rozhodli jsme se vám přiblížit některé z nich:
Segmentace na základě chování
Jedním z nejefektivnějších způsobů je behaviorální segmentace, tedy rozdělení odběratelů podle jejich chování. Odběratele můžete segmentovat podle:
Segmentace podle fáze životního cyklu zákazníka
Dalším způsobem, jak segmentovat, je zaměřit se na to, v jaké fázi životního cyklu se zákazník nachází. Životní cyklus zákazníka zahrnuje různé fáze od prvního kontaktu s vaší značkou až po dlouhodobou loajalitu. Segmenty mohou být například:
Segmentace podle preferencí
Dejte odběratelům možnost vybrat si, jaké informace chtějí dostávat – při přihlášení k odběru novinek nebo v následném nastavení účtu. Můžete jim nabídnout možnost zvolit si preferované kategorie produktů / služeb, témata, která je zajímají, nebo frekvenci e-mailů. Tím, že odběratelům umožníte mít kontrolu nad tím, jaké informace a jak často budou dostávat, zvýšíte šanci, že vaše e-maily otevřou.
Segmentace podle angažovanosti na sociálních sítích
Pokud máte propojené účty zákazníků s jejich aktivitou na sociálních sítích, můžete vytvářet segmenty podle toho, jaký obsah sdílejí nebo lajkují. Zákazník, který často sdílí vaše příspěvky, může být zařazen do skupiny “ambasadorů značky“, kterým nabídnete speciální odměny nebo exkluzivní obsah.
Emailing za bezkonkurenční ceny se 100% doručitelností
Konkrétní příklady využití pokročilé segmentace
Univerzální návod na to, jak odběratele segmentovat, pochopitelně neexistuje. Vždy bude záležet na tom, jaké činnosti se věnujete, kdo jsou vaši odběratelé a čeho chcete v rámci e-mailingu dosáhnout. Inspirací vám mohou být následující příklady:
Při segmentaci nejprve začněte jednoduššími postupy. Návod na to, jak vytvořit segmenty v aplikaci ngemailing, najdete v tomto článku. Další užitečné návody pro práci se seznamem odběratelů si můžete přečíst zde.