Pro úspěšnost e-mailových kampaní je klíčové, aby šablona e-mailu byla optimalizovaná pro maximální doručitelnost a co nejvyšší míru otevření (open rate) a prokliků (click rate). To vyžaduje vhodnou strategii, která kombinuje technické aspekty, obsah, design a uživatelskou zkušenost. Sepsali jsme proto pro vás přehled pravidel pro tvorbu kvalitní šablony e-mailu v e-mail marketingu.
1) Optimalizace pro doručitelnost
Maximální doručitelnost vašich kampaní zajistí:
Čistý HTML kód: Udržujte HTML kód šablony čistý a jednoduchý. Příliš složité nebo neoptimalizované HTML (například použití starého formátování, jako jsou tabulky) může zvýšit riziko, že e-mail skončí ve složce SPAM.
Správný poměr textu a obrázků: Doručitelnost se zhoršuje, pokud e-mail obsahuje příliš mnoho obrázků a málo textu. Ideální poměr je přibližně 60 % textu a 40 % obrázků. Některé spam filtry penalizují e-maily, které jsou tvořeny převážně obrázky.
Minimalizace přiložených souborů: Vyhněte se přidávání příloh. Mnoho e-mailových klientů označuje e-maily s přílohami jako potenciálně nebezpečné nebo je přímo blokuje.
Odkaz pro odhlášení: Poskytnutí snadno viditelného odkazu na odhlášení z odběru zlepšuje vaši reputaci a doručitelnost, navíc se jedná o zákonnou povinnost. E-mail bez možnosti odhlášení může být označen jako SPAM.
Mobilní optimalizace: S rostoucím počtem uživatelů na mobilních zařízeních musí být emaily responzivní. Šablona by měla fungovat bez problémů na různých obrazovkách, aby zajistila dobrou uživatelskou zkušenost a zabránila vysokému bounce rate.
2) Optimalizace pro míru otevření (open rate)
Zvýšení open rate vašich kampaní můžete docílit dodržováním těchto zásad:
Atraktivní předmět e-mailu: Předmět e-mailu velmi často rozhoduje o tom, zda příjemce e-mail otevře.
Využití preheaderu: Preheader poskytuje další prostor pro zaujetí příjemce a je druhou nejdůležitější částí po předmětu, kterou příjemce vidí a která ovlivňuje open rate. Vytvořili jsme proto samostatný návod, jak vytvořit poutavý předmět a preheader e-mailu.
Jméno odesílatele: Používejte známé a důvěryhodné jméno odesílatele. Namísto „info@vasedomena.cz“ zkuste použít jméno osoby nebo název značky.
Frekvence a relevance: Zasílejte e-maily s rozumnou frekvencí a zaměřujte se na relevantní obsah pro příjemce. Přespamování příjemců vede k nižší míře otevření, případně k úplnému odhlášení odběratele z odběru.
Testování doby odeslání: Odesílejte e-maily ve správný čas. Otestujte si, jak se liší open rate u e-mailů odeslaných v různý den a čas a které e-maily dosahují vyšší míry otevření.
3) Optimalizace pro míru prokliků (click rate)
Další důležitou metrikou úspěšnosti kampaní je click rate. Ke zvýšení míry prokliků můžete přispět tím, že budete používat:
Jasné CTA (call to action): Každý e-mail by měl mít jasnou výzvu k akci. CTA tlačítko by mělo být viditelné, jednoduché a výstižné. Používejte výrazná tlačítka, která vyniknou na pozadí e-mailu.
Personalizovaný obsah: Personalizace zvyšuje zapojení odběratelů. E-mail, který reflektuje zájmy nebo chování příjemce, má větší šanci na proklik. Využívejte proto jména příjemců, personalizované nabídky nebo obsah.
Dynamický obsah: Tento typ obsahu umožňuje zobrazovat různé části e-mailu různým skupinám příjemců na základě jejich zájmů nebo historie nákupů. Dochází ke zvýšení relevance a tím i click rate.
Viditelné odkazy: Zajistěte, aby odkazy byly snadno rozpoznatelné.Textové odkazy zvýrazněte jinou barvou nebo podtržením, aby bylo jasné, že jsou interaktivní.
V našem drag & drop editoru snadno vytvoříte atraktivní šablonu, která přiměje příjemce k akci:
4) Relevantní obsah a poutavý design
Když příjemce e-mail otevře, měl by v něm najít odpovídající obsah v atraktivním zpracování. Zaměřte se proto na:
Konzistenci s brandingem: Šablona e-mailu by měla být v souladu s vaší značkou. Používejte loga, písma a barvy, které korespondují s vaší vizuální identitou.
Kratší texty: Dlouhý text odrazuje příjemce od čtení. Rozdělte ho do menších bloků, používejte titulky a odrážkové seznamy.
Segmentaci a relevantní obsah: Přizpůsobte e-mail zájmům a potřebám příjemce. Pomůže vám v tom segmentace seznamů kontaktů podle demografických údajů, zájmů nebo chování.
Použití obrázků: Text doplňte obrázky – takovými, které mají menší velikost a rychle se načítají.
Alt text u obrázků: Vždy přidávejte alt text k obrázkům. Někteří e-mailoví klienti obrázky nezobrazují automaticky, a alt text pomůže příjemci pochopit, co se v obrázku nachází.
Optimalizaci pro různé e-mailové klienty: Každý e-mailový klient může obsah e-mailu zobrazit odlišně. Před odesláním kampaně proto odešlete testovací e-maily různé e-mailové klienty a zkontrolujte jejich podobu.
Optimalizaci pro černý režim: Otestujte, zda se e-mail vhodně zobrazuje i v tmavém režimu, který je často využíván hlavně na mobilních zařízeních.
Další tipy pro tvorbu šablony naleznete v našem dalším článku zaměřeném na téma: Jak vytvořit vizuálně atraktivní šablonu e-mailu.
Rada na závěr: Testujte a vyhodnocujte
Odesláním kampaně vaše práce nekončí. U každé kampaně sledujte a analyzujte její výsledky – open rate, click rate, bounce rate a konverze. Využijte A/B testování k tomu, abyste zjistili, co na vaše odběratele funguje nejlépe. Testovat můžete různé prvky e-mailu – předmět, CTA tlačítka, obrázky, umístění textu apod. Takto můžete vysledovat, které prvky šablony mají nejlepší výsledky, což vám pomůže v optimalizaci dalších kampaní.
VYZKOUŠET ZDARMAEmailing za bezkonkurenční ceny se 100% doručitelností
v češtině, s pokročilými funkcemi, online podporou a nápovědou, která vás provede krok za krokem.
VYZKOUŠET ZDARMA